Utlägg

Libredo redovisnings-tjänst

Utlägg är kostnader som en anställd har haft för företagets räkning och som ska ersättas av företaget. Detta kan inkludera saker som resekostnader, måltider och kontorsmaterial.

Senast granskad
2023-08-01
av
Gevorg Simonyan

Vad är utlägg?

Utlägg är kostnader som en anställd eller företagsägare gör personligen för företagets räkning, och som sedan ersätts av företaget. Dessa kostnader kan uppstå i en mängd olika situationer, till exempel när en anställd reser på affärsresa, köper kontorsmaterial, eller betalar för en kundlunch.

Det är viktigt att ha en klar policy för utlägg och att dokumentera dem korrekt. När en anställd gör ett utlägg ska detta dokumenteras med ett kvitto eller faktura och informationen ska inkludera datumet för utlägget, summan, ändamålet med utlägget och vem som gjorde utlägget.

För att ett utlägg ska vara avdragsgillt för företaget måste det vara företagsrelaterat.

I bokföringen bokförs utlägget som en kostnad och som en fordran på den anställde, tills det att företaget ersätter den anställde för utlägget.

Att hantera utlägg på rätt sätt är viktigt både för att upprätthålla god ekonomisk kontroll och för att följa skatte- och bokföringsreglerna.

Granskat av

Gevorg Simonyan

VD och grundare

Gevorgs intresse för entreprenörskap tar sin början i barndomens drömmar i Armenien. Redan som liten drömde han om att driva eget företag och bli entreprenör. Under årens gång växte en passion fram inom honom, en passion för service, siffror och entreprenörskap. Med dessa drivkrafter som motivation grundade han, tillsammans med sin medgrundare Elias, redovisningsbyrån Libredo.

Libredo använder cookies för att förbättra upplevelsen och analysera användningen av hemsidan.